سياست و رسانه‌ها: بحران اعتمادسازي
(1)

سياست و رسانه‌ها: بحران اعتمادسازي
جيمز استانير

ترجمه: داود علمايي

چكيده

در جهان كنوني، اجراي سياست‌هاي حكومت‌ها و دولت‌ها بدون توجه به افكارعمومي ميسر نيست. رسانه‌ها به مثابه حلقه واسط دولت و افكارعمومي نقش اساسي در نضج اراده سياسي حكومت‌ها ايفا مي‌كنند و موفقيت و شكست هر طرح به ميزان زيادي به نحوه عملكرد رسانه‌اي آن وابسته است. در آستانه حمله نيروهاي ائتلاف به عراق در سال 2003، تبليغات رسانه‌اي غرب از جمله انگليس به متقاعدسازي افكارعمومي براي توجيه اين حمله اقدام كرد. انباشت سلاح‌هاي كشتارجمعي و حمايت از تروريسم به وسيله عراق دو سوژه اصلي رسانه‌ها براي اقناع افكارعمومي داخلي انگليس بود. هر چند رسانه‌هاي اين كشور در اين زمينه به موفقيت كامل دست نيافتند، امّا با پايان يافتن جنگ و آشكار شدن بي‌پايه بودن اتهامات آنان به عراق، دولت انگليس با مشكلات بيشتري نيز مواجه شد. در اين ميان، اعتماد مردم انگليس نسبت به رسانه‌هاي اين كشور به دليل پيروي از سياست‌ حاكم گرفتار چالشي سخت‌تر شد. در اين مقاله جيمز استانير بحران اعتمادسازي بين رسانه و افكارعمومي مردم انگليس را مورد مطالعه قرار مي‌دهد.

واژگان كليدي: سياست، رسانه، افكارعمومي، اعتمادسازي، انگليس.
مقدمه
به نظر مي‌رسد در سال 2003 ترديدهاي مردم نسبت به اعمال و گفته‌هاي دولت (انگليس) درست بوده است. به رغم بحث‌هاي تند مطبوعاتي پيرامون جنگ، پيش از جنگ عراق در ماه مارس، مردم درباره تهديد عراق مشكوك بودند. تحقيق هاتون
 صحت اين ادعا را به اثبات رساند. اين تحقيق كه يكي از وقايع مهم سال بود، ترديدها درباره صحت ادعاهاي دولت انگليس نسبت به سلاح‌هاي كشتارجمعي عراق را آشكار ساخت و اعتبار رسانه‌ها را مخدوش نمود.
رسانه‌هاي خبري دريچه‌اي به جهان سياست گشودند، اما مطالبي كه مردم دريافت مي‌كردند با انتقادهاي زيادي مواجه شد. مطبوعات، به ويژه روزنامه‌هايي كه وقايع را خلاصه مي‌كنند، در آستانه جنگ عراق عمدتاً اعتماد خوانندگان را از دست دادند. تحقيق هاتون چالش‌هايي جدي درباره صحت محصولات خبري شبكه بي‌بي‌سي مطرح نمود. پوشش 24 ساعته خبري جنگ عراق (هر چند به طور مستقيم و زنده) مسائلي را نشان داد كه در آن سرعت و صحت كسب خبر به وضوح با مشكل مواجه بود.

در اين مقاله تاكتيك‌هاي مورد استفاده كاخ نخست‌وزيري انگليس، براي متقاعد ساختن مردم در ضرورت جنگ، تجزيه و تحليل مي‌شود و با استفاده از افكار عمومي، واكنش مردم نسبت به اين فعاليت‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد. در اين مقاله، جنگ رسانه‌هاي انگليسي، عليه صدام، عمليات‌ نظامي و مديريت خبري دولت و نيز عادت‌هاي نگرشي جامعه بررسي مي‌شود. همچنين اختلاف بين نخست‌وزيري و شبكه بي.‌بي.‌سي بر سر پخش ادعاهايي كه كاخ نخست‌وزيري انگليس براي جلب حمايت‌هاي مردمي به منظور برپايي جنگ و مداخله نظامي براي حذف صدام، دست‌كاري نموده بود، مورد بررسي قرار مي‌گيرد. سرانجام به تحقيقات لرد هاتون درباره خودكشي ديويد كلي
، كارمند دولت و تأثير آن بر توني بلر و هدايت مطبوعات توسط وي پرداخته مي‌شود آيا وقايع اين سال، موجب تضعيف بيشتر اعتماد مردم به رسانه‌هاي دولتي شده است يا خير؟
نبرد تبليغي

در ماه ژانويه (2001)، شاهد تهاجم خبري نخست‌وزير (توني بلر) براي متقاعد ساختن افكار عمومي در ضرورت از بين رفتن سلاح‌هاي كشتار جمعي عراق به جاي اعزام بازرسان سازمان‌ملل به عراق بوديم. عنصر اساسي در اين نبرد، اطلاعات مورد استفاده هيئت حاكمه انگليس در اين موضوع بود كه سلاح‌هاي صدام خطري براي صلح است. در ماه فوريه، آنها پرونده دوم را درباره سلاح‌هاي كشتارجمعي، روي اينترنت فرستادند؛ پرونده اول در ماه سپتامبر 2002 افشا شده بود. نخست‌وزير نيز در يك سري مصاحبه راديويي و تلويزيوني شركت كرد و مطالبي را عرضه داشت. او با همكاري شبكه آي‌تي‌ان
 موضوع مداخله نظامي و ضرورت استفاده از زور را براي گروهي از شهروندان تشريح كرد. مصاحبه‌هاي خبري نيز براي آنكه در سطح وسيع‌تري موضوع را پوشش دهند با برنامه‌هاي غير خبري تركيب شدند. براي مثال توني‌بلر در اوايل ماه مارس، در يك برنامه زنده تلويزيوني شركت كرد و اين موضوع را براي عده‌اي جوان اروپايي و خاورميانه‌اي حاضر در برنامه تشريح نمود.
نخست‌وزير و كابينه او در تلاش براي متقاعد ساختن مردم، نه تنها با رقباي حزبي خود، بلكه با رسانه‌هاي مخالف جنگ مواجه بودند. اين رسانه‌ها در امر سازمان‌دهي تظاهرات زيادي كه حتي در يكي از اين تظاهرات، يك ميليون نفر شركت داشتند، فعال بودند. وقتي معلوم شد مطالب به اصطلاح اطلاعاتي پرونده دوم، از يك مقاله و رسانه 12 سال پيش دكتري به سرقت رفته است، اين تظاهرات گسترده‌تر و مستحكم‌تر شد. هر چند بخشي از مطبوعات مخالف اقدام نظامي بودند، اما تعداد زيادي از آنها نيز موافق ‌نظر نخست‌وزير بودند. روپرت مورداك و كنراد بلك
 صاحبان اصلي برخي مطبوعات به شدت موافق حذف صدام بودند. تعجبي ندارد اگر عنوان كنيم مطبوعات متعلق به اين افراد، مشتاقانه از مواضع بوش – بلر طرفداري مي‌كردند. در واقع، اكثر روزنامه‌هاي وطني به رغم اينكه بسياري از خوانندگان آنها و افكارعمومي هنوز نسبت به اين قضيه مشكوك بودند، از مداخله نظامي حمايت مي‌كردند. شش روزنامه، موافق استفاده از زور بودند كه شمارگانشان در حدود 9400000 نسخه بود. اين روزنامه‌ها عبارت بودند از تايمز، سان، ديلي ‌تلگراف، اكسپرس، ديلي‌ميل و ديلي استار. روزنامه سان، با حرارت از مخالفان جنگ انتقاد مي‌كرد و به حالت گزنده شيراك، رئيس جمهور فرانسه و شرودر، صدر اعظم آلمان را به باد انتقاد مي‌گرفت. اين روزنامه در يك ويژه‌نامه به زبان فرانسوي كه 2000 شماره آن در فرانسه پخش شد - با تيتر شيراك يك كرم است، رئيس‌جمهور فرانسه را مورد تمسخر قرار داد. 3 روزنامه ميرر، گاردين و اينديپندنت، نيز با هر جنگي مخالف بودند و شمارگاني در حدود 2700000 نسخه داشتند همين تناسب شمارگان نيز در روزنامه‌هاي يكشنبه 10300000 به 3000000 مشاهده مي‌شد و روزنامه‌هاي موافق جنگ بيشتر بود –.

از ماه ژانويه تا اوايل ماه مارس به رغم فعاليت كاخ نخست‌وزيري و موافقت اكثر روزنامه‌ها با جنگ، افكار عمومي با مداخله انگليس در جنگ موافق نبود و درباره بحث‌هاي مربوط به استفاده از زور متقاعد نشده بود. با اين حال، يكي از آمارگيري‌هاي روزنامه سان، نشان داد كه مخالفت مردم با مداخله نظامي آن چنان زياد و مستحكم نيست. در حالي كه 63 درصد مردم مخالف جنگ بودند، در روزنامه سان اين تعداد به 17 درصد كاهش يافت؛ چنانچه مداخله نظامي تحت نظر سازمان‌ملل انجام مي‌گرفت و دلايلي ارائه مي‌شد كه نشان دهد عراق سلاح‌هاي كشتار جمعي خود را پنهان كرده است. بدون حصول به هر يك از اين شرايط، در آستانه مداخله نظامي، اكثر مردم مخالف جنگ بودند و آمارگيري روزنامه گاردين نشان داد كه 44 درصد سؤال‌شوندگان با حذف صدام با استفاده از زور مخالف و 38 درصد موافق اين امر بودند.
اگر فعاليت‌هاي تهاجمي توني‌بلر در اين مدت تأثير گذاشته باشد، بي‌گمان منفي و غير سازنده بوده است. در آمارگيري روزنامه سان معلوم شد كه 36 درصد مردم روش بلر براي اداره امور در بحران عراق را تأييد مي‌كردند؛ در حالي كه اين درصد در روزنامه گاردين در ماه مارس به 15 درصد كاهش يافت. 

اطلاع از جنگ

مردم در خلال جنگ عراق ساعت‌ها زيرنويس، هزاران صفحه اينترنتي و مطالب مكتوب ديدند. در اوايل شروع عمليات آزادسازي عراق در ماه مارس، بينندگان خبر افزايش يافتند. تابلوهاي خبري خياباني بيشترين تعداد تماشاكننده را جذب كردند.1 ميانگين مخاطبان بخش اصلي خبر شب در كانال يك بي‌بي‌سي، تقريباً شش ميليون و كانال آي‌تي‌وي
 پنج ميليون نفر بود و وقتي اخبار مهم پخش مي‌شد، اين رقم به ترتيب 7 و 8 ميليون مخاطب را دربر مي‌گرفت. مخاطبان بخش‌هاي خبري شب و اخبار شبكه 4 نيز مانند خبر صبحگاهي، افزايش يافت. رغبت زيادي به برنامه‌هاي مخصوص جنگ و جنگ‌ها مثل جنگ امشب با مك‌دونالد به رغم همزماني با برنامه پايان دهندگان شرقي نشان داده شد، به طوري كه بيش از 4600000 نفر بيننده اين برنامه بودند.

در حالي كه بيشتر مردم اخبار را از كانال‌هاي وطني دريافت مي‌كردند، تفاوت فاحش ميان جنگ اول خليج فارس و اين جنگ آن بود كه 40 درصد خانواده‌هاي انگليسي به سه كانال 24 ساعته خبري، دسترسي داشتند. تعداد كساني كه در خلال جنگ، كانال‌هاي 24 ساعته خبري را تماشا مي‌كردند زياد شد؛ به ويژه زماني كه خبر مهمي پخش مي‌شد. شبكه اسكاي نيوز
 در اين ميان بيشترين مخاطب را داشت. مخاطبان اين شبكه در مراحل اوليه جنگ (مرحله بمباران‌ها)، به حدود 12300000 نفر رسيد (دومين شبكه پرمخاطب تا آن زمان) و اين در حالي بود كه اين شبكه به طور معمول 500000 نفر مخاطب دارد. در همين حال، شبكه‌ خبر ساعت 24 بي.‌بي.‌سي كه به طور ميانگين 250000 نفر مخاطب دارد، در مرحله بمباران بغداد به رقم 384000 نفر مخاطب، دست يافت و شبكه آي‌تي‌ان در حدود 146000 نفر مخاطب را جذب كرد. شبكه تلويزيوني الجزيره با اينكه در انگليس پوشش محدودي دارد، از طريق ماهواره براي اولين‌بار در آنجا دريافت مي‌شد. 87 درصد خانواده‌هاي عرب‌زبان در انگليس از قبل به شبكه ماهواره‌اي بي‌اسكاي بي
 دسترسي داشتند و اين شبكه مدعي است در خلال جنگ 4 ميليون مشترك جديد در اروپا جذب كرده است.
يك بعد تعاملي جديد نيز براي تماشاي مردم به وجود آمد. اگر جنگ ويتنام اولين جنگ تلويزيوني و جنگ اول خليج‌فارس اولين جنگ زنده تلويزيوني محسوب مي‌شدند، جنگ عراق بي‌گمان اولين جنگ تعامل با رسانه‌هاي چندگانه تلقي مي‌شود. شبكه‌هاي اينترنتي و كانال‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي ديجيتالي، مردم انگليس را قادر ساختند نه تنها اخبار 24 ساعته را شاهد باشند، بلكه خودشان وضعيت تماشاي صحنه‌ها را شكل‌دهي كنند. بينندگان شبكه‌هاي تلويزيوني مي‌توانند با استفاده از دكمه‌هاي كنترل تلويزيون خود، گزارش‌هاي خبري را از صحنه‌هاي مختلف انتخاب كنند. 46 درصد خانواده‌ها با دسترسي به اينترنت، مي‌توانستند صدها سايت خبري را مشاهده و بحث‌هاي جنگي را در اتاق‌هاي گفت‌وگو دنبال كنند و سايت‌هاي خبري اصلي اينترنتي، شاهد افزايش مخاطبان بودند. سطح ترافيك سايت خبري روزنامه گاردين در هفته‌هاي اول جنگ 30 درصد افزايش يافت و اين در حالي بود كه سايت خبري بي‌.بي‌.سي 40 درصد افزايش داشت. مخاطبان انگليسي نيز توانستند شبكه الجزيره به زبان انگليسي را كه يكي از سايت‌هاي خبري انگليسي است، دريافت كنند. اين سايت معتقد است يك دريچه آزاد، براي مردم غير عرب زبان به وجود آورده است. تعداد مردمي كه به سايت‌هاي ديگر خبري، مثل اينستايونديت دات كام، بلاگ‌سافوار و عراق بادي كانت
 دسترسي داشتند نيز افزايش يافت. ماهنامه اينترنتي مسلم‌نيوز چاپ لندن، گزارش كرد كه 2 تا 3 هزار افزايش مخاطب داشته است. مردم از طريق تلفن همراه هم مي‌توانستند به اطلاعات دست يابند و نظرات خود را بيان كنند. تمام شبكه‌هاي خبري اصلي به طور مستمر، اخبار ميدان رزم را ارسال مي‌كردند.

روزنامه‌هاي وطني حتي با خبرهاي تعاملي 24 ساعته، هنوز منبع مهمي از اخبار مردم هستند، اما شمارگان آنها نسبت به جنگ‌هاي قبلي افزايش نيافت. مجموع شمارگان روزنامه‌ها در چند روز اول جنگ، اندكي بالا رفت. مثلاً روزنامه ‌تايمز 5 درصد، اينديپندنت 9 درصد و گاردين 6 درصد در روزهاي اول افزايش شمارگان داشتند. البته فقط روزنامه‌هاي اينديپندنت، گاردين و فاينشنال‌تايمز در تمام مدت جنگ شمارگانشان افزايش داشت. خوانندگان مطبوعات جنجالي، پس از شروع جنگ، نسبت به جنگ كم‌علاقه شدند و آن دسته از اين مطبوعات كه به موضوع جنگ كمتر پرداختند، افزايش شمارگان نيز داشتند. شمارگان روزنامه استار مانند روزنامه سان افزايش يافت، اما روزنامه ديلي ميل با تفسيرهاي عميق خود درباره به جنگ، 40000 نسخه نسبت به ماه فوريه، كاهش نشان داد و اين در حالي بود كه روزنامه ديلي ميررز 45000 نسخه كاهش يافت و براي اولين بار در تاريخ 70 ساله فعاليت خود به زير 2 ميليون تنزل يافت.

با توجه به ميزان پوشش خبري جنگ، تعجب‌برانگيز نيست كه 28 درصد مصاحبه‌شوندگان در آمارگيري‌هاي روزنامه تايمز اعلام كردند وقت بيشتري را نسبت به قبل از شروع جنگ، براي به دست آوردن خبر صرف مي‌كنند. در همين آمارگيري معلوم شد، در حالي كه مرحله اول جنگ عراق زياد تحت پوشش خبري قرار نگرفته است، مردم علاقه زيادي به كسب خبر نشان داده‌اند. به عبارت ديگر، 85 درصد مصاحبه‌شوندگان، علاقه‌مند يا خيلي علاقه‌مند كسب خبر بوده‌اند. به طور كلي، خبر شبكه‌هاي تلويزيوني غيرماهواره‌اي و غيركابلي، اصلي‌ترين منبع خبري در مورد جنگ براي بيشتر مردم بوده‌اند. 38 درصد كانال يك بي‌بي‌سي، 13 درصد آي‌تي‌وي، 4 درصد كانال چهار، 1 درصد كانال دو بي‌بي‌سي و كانال پنج را تماشا مي‌كردند. در مقايسه، 11 درصد شبكه اسكاي نيوز، 10 درصد بي.بي.‌سي 24 ساعته و 1 درصد نيز سي.‌ان.‌ان را تماشا مي‌نمودند. اين در حالي است كه نمي‌دانيم قسمت عمده مردم چگونه در جريان اخبار قرار مي‌گرفتند.
پوشش رسانه‌اي جنگ: سرعت بيشتر از دقت

در حدود 2500 تا 3000 نفر خبرنگار و گزارشگر از سراسر جهان در امر پوشش خبري عمليات آزادسازي عراق درگير بودند كه اين تعداد بيش از جنگ‌هاي گذشته بوده است2. البته تعداد دقيق را به سختي بتوان حدس زد، اما در حدود 800 نفر گزارشگر و خبرنگار در كنار نيروهاي ائتلاف و در خط مقدم حضور داشتند. به عبارت ديگر، 660 نفر همراه نيروهاي امريكايي و 150 نفر همراه نيروهاي انگليسي، 350 گزارشگر در كويت، 300 نفر در بغداد و 900 نفر در شمال عراق مستقر بودند3. رسانه‌هاي انگليسي ميليون‌ها پوند صرف پوشش خبري اين جنگ كردند. آي‌تي‌ان در حدود 5 ميليون و بي.‌بي.‌سي خبري، تقريباً 10 ميليون پوند در اين امر سرمايه‌گذاري كردند.

در اوايل جنگ خليج‌فارس، اخبار به صورت 24 ساعته پخش مي‌شد، در ماه مارس هرگونه واقعه‌اي را كانال‌هاي متعدد پوشش مي‌دادند. بينندگان اخبار با رگبار اطلاعات فوري و لحظه‌اي مواجه مي‌شدند. ايستگاه‌هاي خبري در بيابان‌هاي كويت، گزارش‌هاي خبرنگاران ارسالي از خط مقدم يا گزارشگران حاضر بر روي كشتي‌هاي شناور در خليج‌فارس و مستقر در فرماندهي مركزي در قطر، بغداد يا شمال عراق را دريافت مي‌كردند. بي‌سابقه‌ترين نوع گزارش‌ها توسط رويترز ارسال مي‌شد كه اخبار را بلافاصله پس از دريافت و بدون ويرايش به صورت آنلاين به مشتركان خود مي‌رساند.

به نظر مي‌رسد با وجود تعداد هر چه بيشتر رسانه‌هاي خبري كه اخبار را فوري پخش مي‌كردند، دقت فداي سرعت شده بود. در تمام جنگ‌ها دريافت اخبار همه تحولات و به حالت فوري از ميدان رزم بسيار مشكل است، در نتيجه اخبار دريافتي، اغلب ناقص يا به عمد تحريف مي‌شود. با اين حال، سازمان‌هاي نوين خبري با رقابت تنگاتنگي مواجه‌اند و اين امر آنها را مجبور مي‌كند تا پيش از ديگران اخبار را به مخاطبان خود برسانند؛ كه اين مسئله براي پايگاه‌‌هاي خبري 24 ساعته نيز صادق است. در خصوص حوادث خيلي بزرگ، مانند حادثه يازدهم سپتامبر، اسكاي نيوز مدعي بود 10 الي 15 دقيقه از شبكه 24 ساعته بي‌.بي.‌سي جلوتر است. در خلال جنگ، علاقه به اول ارسال كردن خبر منجر به اين مي‌شد كه اخبار بدون ويرايش و سريع ارسال شود و ادعاهاي نيروهاي نظامي، بدون تأييد اعتبار، بلافاصله توسط خبرنگاران ارسال مي‌شد. در اين خصوص مثالي از درگيري‌ها براي تصرف بندر ام‌القصر عراق شنيدني است كه قبل از تصرف حقيقي آن به دست نيروهاي ائتلاف 9 مرتبه گزارش شد تصرف شده است. مدير بخش خبري بي‌بي‌سي در خصوص سختي كار در ارسال بيست و چهار ساعته اخبار اذعان كرده بود "شما بايد هر آنچه درست و غلط است را بر روي آن بفرستيد." معاون اين فرد نيز اعتراف كرد "اشتباهات هر روز تكرار مي‌شدند، اما ما [بي‌بي‌سي‌م.] تلاش مي‌كرديم اين اشتباهات به حداقل برسد." با اين حال حدي كه بي‌بي‌سي دروغ‌هاي نظامي را اصلاح مي‌كرد محدود بود. تحقيقات دانشگاه استيرلينگ
 نشان مي‌دهد نمونه‌هاي بسيار كمي وجود دارد كه بي‌بي‌سي واقعاً به اشتباهات اعتراف كرده باشد يا دروغ‌هاي نظامي را اصلاح نموده باشد. داستان‌هاي جنگي اصلاح مي‌شد اما ادعاها بدون اعتراف، ناديده انگاشته مي‌شدند. گزارش‌ها با ويژگي‌هاي مثبتي ارسال مي‌شد، اما در بهترين حالت‌ها گزارشگر همراه با نيروهاي ائتلافي نبودند.
مديريان شبكه‌ها و ارباب جرايد نيز البته نسبت به مخالفت با جنگ جانب احتياط را رها نمي‌كردند. حتي يك گزارش كه صحت و سقم آن كاملاً مورد ترديد بود باعث شد مديران ارشد بي‌بي‌سي بر سر آن دچار اختلاف و تناقض شوند. به نظر مدير بخش خبري بي‌بي‌سي دليل اين امر حد و ميزان اجماع سياسي بود كه محافظه‌كاران از سياست‌هاي دولت حمايت مي‌كردند و دموكرات‌ ليبرال‌ها از كشور پشتيباني مي‌نمودند. به عبارت ديگر اختلافي در جنگ وجود نداشت. و اين مسئله به خود سانسوري در بي‌بي‌سي و آي‌تي‌ان منجر مي‌شد و تصاوير و صحنه‌هاي مربوط به مجروحان و كشته‌شده‌هاي نظامي و غيره همانند آنچه شبكه الجزيره نشان مي‌داد پخش نمي‌شد. مديران شبكه آي‌تي‌وي معتقد بودند كه نبايد اين تصاوير و صحنه‌ها را پخش كنند. گزارشگران نيز از پخش نيروهاي به اسارت درآمده ائتلافي كه شبكه الجزيره پخش مي‌كرد اكراه داشتند و شبكه‌هاي اصلي نيز با تأخير يا شطرنجي كردن صورت اسرا به بهانه ناراحتي خانواده‌هايشان اين صحنه‌ها را پخش مي‌كردند.
در حالي كه شبكه‌هاي خبري از گزارش تلفات نيروهاي انگليسي اكراه داشتند، اخبار تلفات غيرنظاميان بي‌گناه، جنگ را گاه و بي‌گاه گزارش مي‌دادند. تلويزيون تصاوير يك قرباني خردسال 12 ساله را به نام علي اسماعيل عباس كه يك دست و نيز خانواده خود را بر اثر بمباران نيروهاي ائتلاف از دست داده بود به طور مكرر نشان مي‌داد. موضوع علي و ديگر بچه‌ها كه وضعيت مشابهي داشتند و به دنبال مراقبت‌هاي پزشكي بودند عنوان خبر بيشتر شبكه‌هاي غربي در ماه مارس بود. حتي روزنامه سان در اقدامي با نام "يك ليره براي بچه‌هاي عراقي" در پي جمع‌آوري اعانه براي قربانيان خردسال جنگ برآمد.

مطبوعات براي پوشش بيست و چهار ساعته اخبار نسبتاً ضعيف‌اند، با اين حال تمام روزنامه‌ها تعداد چاپ خود را در هفته اول جنگ افزايش دادند تا آخرين وقايع اين جنگ سريع را گزارش كنند. براي مثال روزنامه ديلي ميل چاپ خود را از يك به نه چاپ در روز رساند. در صفحات روزنامه، بدون توجه به پوشش بيست و چهار ساعته اخبار، وقايع كمي مورد پوشش قرار مي‌گرفت، در حالي كه خلاصه اخبار تقريباً القائات وطن‌پرستي بود. آن دسته از روزنامه‌ها نيز كه مخالف جنگ بودند در مطالب خود خط ضدجنگي را تعقيب مي‌كردند. خبرنگار روزنامه اينديپندنت، رابرت فيسك
، در خصوص ادعاهاي نيروهاي ائتلافي درباره تلفات غيرنظاميان در جنگ بسيار حساس بود. روزنامه ميرر نيز برخلاف رقباي خود وقايع جنگي را به طور كامل پوشش مي‌داد. اين فعاليت را حتي مي‌توانيم با به كارگيري روزنامه‌نگار اخراج شده روزنامه اي‌بي‌سي
 به نام پيتر آرنت و ديگر روزنامه‌نگاران مثل جان پيلگر، كريستوفر هيچتر و جاناتان فريدلند مشاهده كرد.

با اين كه مردم همه جا مي‌توانستند وقايع را به صورت زنده و مستقيم مشاهده كند، موضوع مهم آن بود كه صحت ادعاهاي نيروهاي نظامي را نمي‌توانستند ارزيابي نمايند. ماهيت لحظه‌اي اخبار به معناي آن است كه اعتبارسنجي ادعاهاي چند روز طول مي‌كشد تا مورد تأييد قرار گيرد.

عمليات مديريت رسانه‌اي

عمليات مديريت رسانه‌اي به دقت خود حمله يا اشغال عراق بود. اين عمليات از يك مركز رسانه‌اي چند ميليون دلاري در فرماندهي مركزي امريكا در قطر، شهر دوحه، انجام مي‌گرفت و گروهي از نظاميان و غيرنظاميان آشنا به امور اطلاعاتي آن انجام مي‌دادند. هدف اين گروه ارائه آخرين اخبار جنگي به رسانه‌هاي خبري سراسر جهان بود. رسانه‌ها در سراسر مدت جنگ اخبار پيشروي نيروهاي ائتلاف را از ژنرال تامي‌فرانكس و ژنرال جان ابي‌زيد و نيز مارشال هوايي برايان بوريج، فرمانده نيروهاي انگليسي در خليج‌فارس دريافت مي‌كردند. جلسات پرسش و پاسخ و توجيهي خبري در سالني انجام مي‌گرفت كه جورج آليسون طراح صحنه‌ هاليود آن را به قيمت 144000 پوند طراحي كرده بود و پنج نمايشگر پلاسماي بزرگ در پشت تريبون سخنران قرار داشت كه تمام تصاوير و فيلم‌ها را به وضوح براي خبرنگاران نشان مي‌دادند. دسترسي رسانه‌ها به پرسنل نظامي در خارج از اين مركز به شدت مورد نظارت قرار مي‌گرفت، مصاحبه‌ها محدود بود و بسياري از خبرنگاران در دوحه گلايه داشتند كه مطالب كمي براي گزارش در اختيار دارند.
نيروهاي ائتلاف حتي ارسال گزارش خبرنگاران از خطوط مقدم را كنترل مي‌كردند. يكي از نگراني‌ها قبل از شروع جنگ، ارسال بدون كنترل و نظارت اخبار براي مردم بود. در سال 1991 نيروهاي نظامي به شدت روند جمع‌آوري اخبار را با فشار به خبرنگاران مستقل كنترل مي‌كردند. در سال 2003 اين سياست با مأمور شدن گروه‌هاي خبري و خبرنگار به يگان‌هاي رزمي نيروهاي ائتلاف ادامه يافت، خبرنگاران در اين يگان‌ها به دقت كنترل مي‌شدند. اين خبرنگاران كه در يگان‌ با نيروهاي نظامي در خلال جنگ زندگي مي‌كردند، لباس نظامي مي‌پوشيدند و مجبور بودند يك جزوه 12 صفحه‌اي از مقررات نظامي را در موقع ارسال گزارش رعايت كنند. اخباري كه رله مي‌شد نيز توسط افسران در ميدان رزم كنترل مي‌شد تا اين اطمينان حاصل شود كه جزئيات تاكتيكي و تلفات قبل از موقع ارسال نمي‌گردد.

به هر تقدير، اوضاع بر طبق برنامه پيش نرفت. در حالي كه خبرنگاران در سال 1991 به كنترل‌هاي نظامي يگان‌هاي مقدم ارسال خبر براي انتشار وقايع متكي بودند، فناوري در سال 2003 براساس نظر يكي از مديران بخش خبر آي‌تي‌وي، بهتر، راحتتر، سبك‌تر و ارزان‌تر و در يك كلام مؤثرتر بود. بنابراين به جاي اينكه گزارش صدها خبرنگار از پيروزي‌ها و تصرف سريع عراق به دقت كنترل شود، صدها خبرنگار با تجهيزات فوق پيشرفته وجود داشتند كه تمام وقايع جنگي را براي سازمان‌هايي كه مشتري تحولات جبهه‌ها بودند ارسال مي‌كردند. يكي از مديران يكي از رسانه‌ها در فرماندهي مركزي معتقد بود: "خبرنگاران همه تبادلات آتش را گويي يك جنگ بزرگ است گزارش مي‌كنند و تمام اتفاقات جزيي را گويي واقعه‌ايي بزرگ مي‌باشد ارسال مي‌نمايند." چنين روندهايي پيامدهاي فوري در عمليات مديريت رسانه‌ها دارند. به جاي كنترل جريان تصاوير و فيلم‌ها در جبهه‌ها كه در عمليات‌هاي طوفان صحرا، كوزوو و افغانستان انجام گرفت، مديران رسانه‌اي – نظامي در فرماندهي مركزي مجبور بودند نسبت به گزارش‌هاي مربوط به درگيري‌هاي متعدد و اخبار مهم حتي قبل از آنكه اهميت آن به خوبي درك شود واكنش نشان داده و اعمال نظر كنند.
در عين حال، فشار زيادي به نيروهاي نظامي وارد مي‌آمد تا اعلاميه‌هاي خبري را در فرماندهي مركزي با روزآمد كردن چگونگي انجام عمليات به سرعت ارائه كنند. نياز به سرعت در رسانه‌هاي خبري بر يكي از مهم‌ترين ابعاد عمليات مديريت خبر كه همان دقت بود، تأثير مي‌گذاشت. در عمليات‌هاي رسانه‌اي براي حفظ اطمينان و اعتبار خبر بايد از اين قضيه اطمينان حاصل شود كه خبرنگاران مستقر در فرماندهي مركزي اخبار درست و معتبري دريافت مي‌كنند، اما نياز مستمر به اخبار به اين معنا بود كه اخبار بايد به سرعت ارسال گردد. نياز به سرعت و دقت باعث شد اصطكاكي در روند عمليات مديريت خبري و رسانه‌اي پديد آيد.
روابط عمومي‌هاي نظامي نيز ظاهراً با همين مشكل مواجه بودند، چون اغلب به دليل ابهامات جنگي اخبار ناقصي از ميدان جنگ واصل مي‌شد و زمان زيادي طول مي‌كشيد تا ادعاهاي زياد نظامي جمع‌آوري، فيلتر و تفسير شوند و به عنوان خبر با ارزش به خبرنگاران ارائه گردد. اعلاميه نويس‌هاي نظامي اغلب اعلاميه‌هايي را مي‌نوشتند كه بعداً تكذيب مي‌شد. براي مثال در روز 26 ماه مارس در گزارش‌هاي خبري تلويزيوني ادعا شد كه نيروهاي انگليسي با 120 تانك و خودروي زرهي عراقي كه به سمت جنوب و خطوط انگليسي حركت مي‌كردند مواجه شده‌اند. سه روز بعد در كنفرانس مطبوعاتي، وزير دفاع انگلستان اعتراف كرد كه فقط سه خودروي زرهي با نيروهاي انگليسي درگير شده بودند؛ البته اين خطا و اشتباه به گردن نمايشگرهاي رادار متحرك گذاشته شد. در روز سي‌ام ماه مارس، رئيس عمليات روابط عمومي انگليسي‌ها، كاپيتان ال لاك وود
 مدعي شد كه تفنگداران دريايي سلطنتي انگلستان در حمله به بصره يك ژنرال عراق را دستگير كرده‌اند. اين ادعا در روزنامه سان و اينديپندنت منتشر شد، اما توسط نيروهاي نظامي تكذيب شد و علت آن ابهامات جنگي اعلام شد.

نوشتن اعلاميه‌هاي تكذيب اغلب به سرگرداني و سوءظن خبرنگاران در فرماندهي مركزي مي‌انجاميد و اعتبار عمليات مديريت رسانه‌اي را كاهش مي‌داد. اعلاميه‌ نويس‌هاي نيروهاي ائتلافي متهم بودند كه قصد انحراف مخاطبان و اشاعه اكاذيب دارند و اخبار تأييد نشده درباره نيروهاي درگير و نتيجه درگيري‌ها را به منظور فريب دشمن اشاعه مي‌دهند.

يكي از عرصه‌هايي كه اين سوءظن‌ها به شدت قوي بود، تعداد تلفات غيرنظاميان بود. نيروهاي ائتلاف مطلقاً منكر بودند كه در اواخر ماه مارس بمب‌ها و موشك‌هايشان در دو شب متوالي به بازار بغداد غيرنظامي‌ها را كشته باشد. البته تصاوير بازار و بقاياي موشك‌هاي نيروهاي ائتلاف در بازار بغداد كه توسط رابرت فيسك، روزنامه‌نگار اينديپندنت، ارسال شد كذب بودن اين ادعاها را نشان داد. اعلاميه نويس‌هاي نيروهاي ائتلاف پس از اصابت دومين موشك به بازار بغداد رسانه‌ها را توجيه كردند كه اين موشك‌ شايد يكي از موشك‌هاي عراقي باشد چون در همان زمان فرمانده پدافند هوايي بغداد به دليل سقوط يكي از موشك‌هايش در شهر بغداد اخراج شده بود. اين ادعا به عنوان خبر اختصاصي تلويزيون آي‌تي‌ان به طور گسترده پخش شد. چنين موضوعي نتوانست به طور قاطع شك و ترديد خبرنگاران را در اين باره برطرف كند. نيروهاي نظامي نيز تمايلي به عذرخواهي درباره تلفات غيرنظاميان نداشتند.

نمايندگان نيروهاي ائتلاف نتوانستند به طور مستقيم بر گروه‌هاي خبري حاضر در عراق كه توسط صدام مورد كنترل قرار مي‌گرفت تأثير گذارد، اما نسبت به مطالب اين گروه‌هاي خبري انتقاد داشتند. بريده‌هاي فيلم و خبر مربوط به اسارت يا تلفات نيروهاي ائتلاف باعث انتقادهاي فراوان منابع نظامي و دولتي شد. شبكه الجزيره به طور خاص به لحاظ پخش فيلم اسارت و تلفات سربازان و نيروهاي ائتلاف تنها بود. پوشش خبري دو سرباز انگليسي اعدام شده توسط عراقي‌ها به عنوان نقض كنوانسيون ژنو تلقي شد، هرچند ايستگاه‌هاي تلويزيوني تعهدي به اين كنوانسيون نداشته و به لحاظ قانوني منعي براي نمايش اين تصاوير ندارند.

رسانه‌هاي انگليسي با اين انتقاد مواجه بودند كه زيرنويس‌هايي از شبكه الجزيره پخش مي‌كردند كه منابع دولتي معتقد بودند فرصت تبليغي براي صدام فراهم مي‌كند. در اوايل ماه آوريل، وزير كشور، دويد بلانكت
 پوشش خبري جنگي را به شدت مورد انتقاد قرار داد و جك استراو
 وزير امورخارجه در يكي از سخنراني‌هاي خود اعلام كرد، اگر مردم انگلستان در سال 1940 در جنگ جهاني دوم مثل امروز با اخبار بيست و چهار ساعته مواجه مي‌شدند. در جنگ شكست مي‌خوردند. پخش خبرهاي غارت بغداد پس از سقوط آن به عنوان خبرهاي انحرافي و فريب‌دهنده مورد انتقاد شديد قرار گرفت. خبرنگاران مستقل نيز تحت شديدترين انتقاد قرار داشتند. وزيردفاع، جفري هون
 علناً دقت گزارش‌هاي رابرت فيسك از روزنامه اينديپندنت را مورد ترديد قرار داد و معتقد بود وي دلايل مستند و محكمي مبني بر دوبار بمباران بازار بغداد توسط نيروهاي ائتلاف در ماه مارس در دست ندارد.

عمليات مديريت رسانه‌اي در خليج‌فارس با عمليات مديريت اخبار در انگلستان تكميل مي‌شد. هدف اصلي دولت در كل مدت جنگ ارائه كامل وقايع جنگ بود، زيرا اين جنگ يك جنگ انساندوستانه براي آزادي بود نه يك كشورگشايي. نخست‌وزير علاوه بر كنفرانس مطبوعاتي ماهانه خود در يك برنامه تفريحي تلويزيوني شركت كرد تا به مردم تذكر دهد اين جنگ براي حذف صدام از قدرت و آزادسازي مردم عراق انجام مي‌گيرد و صد البته كه وقايع ناراحت كنند نيز خواهد داشت.

نه تنها عمليات نظامي كنترل اخبار با مشكلاتي مواجه بود، دولت تيز متوجه شد كه پوشش كامل اخبار با ابهام و سردرگمي همراه است. اطلاعيه دفتر نخست‌وزيري مبني بر اين كه دو سرباز انگليسي به دست عراقي‌ها اعدام شده‌اند بلافاصله پس از آنكه خانواده يكي از سربازها در دادگاه شكايت كرد و مدعي اسناد و دلايل محكم شد بلافاصله تكذيب شد. وزيردفاع نيز مجبور شد ادعاهاي خود را مبني بر اينكه صدلباس محافظ شيميايي عراقي به غنيمت گرفته شده و اين لباس‌ها نشان مي‌دهد صدام در پي استفاده از سلاح شيميايي مي‌باشد، پس بگيرد.

حمايت مردم از جنگ

در شروع جنگ شاهد تغيير در افكارعمومي مردم بوديم به طوري كه به يكباره مردم از جنگ حمايت كردند. مؤسسه آمارگيري موري
 اين تغيير در طرز فكر مردم را برجسته‌ترين تغيير در رأي مردم دانست. در آمارگيري اين مؤسسه معلوم شد درصد موافقان جنگ كه قبل از شروع درگيري‌ها فقط 26 درصد بود در ماه مارس به 56 درصد افزايش يافت. چنين تغييري در آمارگيري مؤسسه اي‌سي‌ام
 نيز كه براي روزنامه گاردين آمارگيري مي‌كرد رخ داد، يعني موافقان جنگ قبل از شروع درگيري 38 درصد بود اما در آستانه جنگ به 54 درصد افزايش يافتند.

آمارگيري مؤسسه موري تغيير در طرز تفكر مردم نسبت به جنگ را در طبقات مختلف اجتماعي نشان داد. مخالفت با جنگ در ميان طبقات بالاتر اجتماعي تقويت شده بود. تمايل به حمايت از جنگ در طبقه اجتماعي روشنفكر فقط 7 درصد (كمتر از 5/13 درصد مردم متوسط)، در طبقه كارمند 15 درصد و طبقات پائين اجتماعي 5/18 درصد بود.4 آمارگيري آي‌سي‌ام در پايان ماه مارس نيز نشان داد كه مخالفت با جنگ در ميان خوانندگان روزنامه‌هاي مورد اشاره در جدول زياد بود (به جدول شماره 1 رجوع شود). همچنين مشخص شد كه حمايت از جنگ در ميان خوانندگان مطبوعات معروف و عمدتاً طبقات اجتماعي متوسط به پائين قوي بود. البته ممكن است بيشتر خوانندگان مطبوعات مورد اشاره در جدول از مشكلات جنگ مطلع بودند و پيامدهاي چنين جنگي را مي‌شناختند و بنابراين با جنگ مخالفت مي‌كردند. كساني كه ممتنع بودند احتمالاً قبل از شروع جنگ در معرض بحث‌‌ها و گفت‌وگوهاي مطبوعاتي قرار نگرفته بودند و بنابراين وقتي سربازان انگليسي در جنگ وارد شدند عقيده خود را عوض كردند.
در جدول شماره 1 مي‌بينيم كه فقط روزنامه ميرر به لحاظ ارتباط ميان مطالب و نظرات خوانندگان دچار اشتباه است. در حالي كه خوانندگان اين روزنامه نظر خود را عوض كردند و حامي جنگ شدند، اين روزنامه موضع ضدجنگي خود را حفظ كرد. كاهش فروش اين روزنامه در مدت جنگ نيز احتمالاً نتيجه مستقيم موضع روزنامه مي‌باشد. البته خود روزنامه معتقد است "اين كاهش فروش به دليل صداقت روزنامه در عدم تغيير در عقيده نسبت به جنگ بود، كاري كه روزنامه‌هاي ديگر به راحتي انجام دادند." البته تشخيص اينكه اين ادعا صحيح است يا خير، مشكل مي‌باشد، اما آنچه مي‌توان دريافت اين است كه تلاش روزنامه ميرر براي اصلاح خود به عنوان يك روزنامه چپ‌گرا و كنار گذاشتن موضوعات پيش‌پا افتاده باعث شد برخي خوانندگان سنتي اين روزنامه آن را تحريم كنند.

شايد مردم با پوشش خبري زياد آگاه نشوند، اما به طور يقين پوشش خبري زياد نمي‌تواند مردم را مخالف جنگ يا مخالف توني‌بلر كند. حمايت مردمي از اقدام نظامي در خلال جنگ به طور مستمر تقويت شد، به طوري كه به رقم 63 درصد تا زماني كه جنگ به طور رسمي در اواسط آوريل پايان يافت رسيد. نخست‌وزير نيز از قضيه جنگ به خوبي سود برد و محبوبيت خود را افزايش داد. براساس آمارهاي روزنامه گاردين ميزان محبوبيت نخست‌وزير از منفي 20 در ماه فوريه به منفي 11 در شروع جنگ (ماه مارس) و مثبت 66 در پايان جنگ (ماه آوريل) افزايش يافت – در حدود 80 درصد مردم از كاري كه او انجام داده بود راضي بودند فقط 14 درصد از مردم مخالف بودند. همين نتيجه‌گيري در آمارگيري روزنامه ديلي ميل مشهود بود و مشخص شد كه در آستانه جنگ اكثر مصاحبه‌شوندگان معتقد بودند نخست‌وزير كار بدي انجام مي‌دهد يعني 57 درصد مخالف و 42 درصد از مردم موافق جنگ بودند. در ماه آوريل (پايان جنگ) مشخص شد كه 57 درصد از مردم معتقد بودند نخست‌وزير كار شايسته‌اي انجام داده است و 42 درصد مخالف بودند. البته مدت محبوبيت بلر زياد دوام نداشت.

جدول 1- آيا شما موافق جنگ در عراق براي بركناري صدام هستيد يا خير؟ (درصد خوانندگان)

	روزنامه
	موافق
	مخالف
	ممتنع

	ديلي‌تلگراف
	49
	34
	17

	تايمز
	55
	29
	16

	ديلي‌اكسپرس
	57
	26
	17

	ديلي ميل
	61
	26
	13

	سان
	68
	17
	16

	ميرر
	49
	38
	13

	گاردين
	25
	66
	10

	اينديپندنت
	38
	55
	16


منبع: مؤسسه آماري آسي‌ام، روزنامه گاردين، 31 مارس 2003.

پس از جنگ: درگيري دولت و بي‌بي‌سي

زماني كه جنگ عراق به پايان رسيد و نام اين كشور از تيتر اصلي روزنامه‌ها حذف شد، مجموعه‌اي از افشاگري‌هاي مربوط به افكارعمومي جنگي متعلق به قبل از شروع جنگ زمينه اختلاف و درگيري‌ ميان دولت و بي‌بي‌سي را فراهم آورد5. اندرو گليگان
 مجري برنامه جنگي "امروز" نسبت به گزارش روز 29 ماه مي دولت شك و ترديد و اتهاماتي را به اين مضمون به دولت وارد ساخت كه دولت درباره سلاح‌هاي كشتارجمعي صدام زياد از حد غلو كرده است تا زمينه براي جنگ با عراق آماده شود. اين افشاگري توسط يك منبع ناشناس انجام گرفت كه معتقد بود دولت برخلاف نظر سازمان‌هاي جاسوسي اين نظر را مطرح كرده كه صدام در مدت 45 دقيقه مي‌توانسته از سلاح‌هاي كشتارجمعي استفاده كند. اين افشاگري با محكوميت وزراي دولت مواجه شد و پس از آن جان ريد
 رئيس مجلس عوام آن را دروغ اعلام كرد و اين افشاگري را از ناحيه يك عنصر اخراجي سازمان‌هاي جاسوسي دانست. گليگان نيز دوباره اين ادعا را در روزنامه ديلي ميل مطرح ساخت و اين مرتبه نام كسي را كه در پرونده ما دستكاري كرده بود الستر كمپبل
 اعلام و موضوع را دو مرتبه هيجاني نمود.
شك و ترديدها نسبت اقدام دولت در شاخه و برگ دادن اسناد امنيتي با صدور گزارش سالانه كميته اطلاعات و امنيت مجلس بيشتر شد. اين گزارش حاكي از آن بود كه دولت در دوم فوريه 2003 بدون در نظر گرفتن اطلاعات جاسوسي در خصوص سلاح‌هاي كشتارجمعي عراق اعلام‌نظر كرده بود. كميته روابط خارجي در پايان ماه ژوئن در خصوص روند تهيه دو پرونده‌اي كه دولت درباره سلاح‌هاي كشتارجمعي عراق جمع‌آوري كرده بود اقدام به تحقيق نمود. آلستر كمپيل نفر اولي بود كه براي تحقيقات احضار شد تا درباره ادعاهاي اطلاعاتي كه در رسانه‌ها مطرح كرده بود و سپس درباره نقش خود در آن چيزي كه به حقه‌بازي درباره پرونده مورد نظر دولت در خصوص سلاح‌هاي كشتارجمعي عراق كه برگرفته از يك رساله دكتري متعلق به 12 سال پيش مي‌شد، توضيح دهد. وي در مورد دوم عذرخواهي كرد، اما دغدغه خود را درباره استانداردهاي مطبوعاتي و رسانه‌اي مطرح نمود و اطمينان داد كه انتقادهاي مطرح شده درباره گزارش بي‌بي‌سي به دليل پوشش وسيع خبري جلسه دادگاه مي‌باشد. كمپبل اين اتهام كه موضوع پرونده اول را در برنامه تلويزيوني "45 دقيقه"هيجاني كرده است، رد كرد. او مدعي شد كه بي‌بي‌سي اين افشاگري را زياده از حد و غيرواقعي نشان داده است. در واقع آن چيزي كه بي‌بي‌سي مدعي بود اين بود "براساس نظر منابعي كه نخواستند نامشان افشا شود، نخست‌‌وزير كشور را به طرف يك جنگ هدايت مي‌كرد… به عبارت ديگر نخست‌وزير براساس يك دروغ كشور را در جنگ وارد كرد و اين يك افشاگري خطرناك بود." كمپبل معتقد بود بي‌بي‌سي بايد در خصوص برنامه "45 دقيقه" از مردم عذرخواهي كند. او همچنين متذكر شد "تا زماني كه بي‌بي‌سي عذرخواهي نكند موضوع را پي‌گيري مي‌نمايد."
صحبت‌هاي كمپبل به سرعت علني شد و نزاع ميان دولت و بي‌بي‌سي را بر سر گزارش گيليگان بيشتر كرد. كمپبل پس از حضور در برابر كميته منتخب روابط خارجي مجلس با سرخوردگي در نامه‌اي به رئيس شبكه‌ي بي‌بي‌سي پرسش‌هايي مطرح نمود و به ويژه موضع اين شبكه را درباره افشاگري در خصوص گزارش دولت خواستار شد. بي‌بي‌سي نيز در پاسخ علني بر سر موضع خود ايستاد، از عذرخواهي سرباز زد و كمپبل را متهم كرد "مي‌كوشد بي‌بي‌سي را بترساند و كينه شخصي با خبرنگاران و گزارشگراني دارد كه گزارش آنها به مذاق برخي خوش نيامده است." اين پاسخ يك حركت بي‌سابقه را از سوي كمپبل سبب شد. او در استوديوهاي شبكه آي‌تي‌ان حاضر شد و در مصاحبه با جان اسنو
 پاسخ بي‌بي‌سي را "سفسطه و دغل بازي" ناميد. تحقيقات كميته منتخب روابط خارجي مسائل را به اندازه كافي مشخص نكرد و از تنش ميان دولت و بي‌بي‌سي نكاست. در اين تحقيقات مشخص شد كمپبل در برنامه "45 دقيقه" در خصوص پرونده دولت دوباره سلاح‌هاي كشتارجمعي عراق "مدعي چيزي نشده، اما مطالب مطروحه در برنامه بيش از حد غلو شده است."
در همين حال، منبع گيليگان كه يكي از كاركنان وزارت دفاع بود و نام و هويتش در رسانه‌ها لو رفته بود، حاضر شد در اوايل ماه جولاي در كميته روابط خارجي به پرسش‌ها پاسخ دهد. ديويد كلي
، بازرس سابق سلاح كه البته به نظر نمي‌رسيد اين چنين باشد، و به نظر بي‌بي‌سي منبع اطلاعاتي گيليگان بود، به عقيده مردم موضع بي‌بي‌سي را خراب مي‌كرد. با اين حال شهادت كلي خيلي قطعي نبود و هرچه به نظر مي‌رسيد كلي تنها منبع گيليگان نباشد، وي كمپبل را متهم به دستكاري اسناد آنگونه كه در برنامه "45 دقيقه" مطرح شده بود، نكرد. وزير دفاع نيز در نامه‌اي به رئيس شبكه بي‌بي‌سي از اين شبكه خواسته بود اعلام كند منبع بي‌بي‌سي آيا در وزارت دفاع كار مي‌كند يا خير و بي‌بي‌سي نه تأييد كرد و نه تكذيب. بي‌بي‌سي فقط در ماه جولاي و پس از خودكشي كلي اذعان كرد كه كلي منبع گيليگان بوده است.

پس از خودكشي كلي، نخست‌وزير موافقت كرد درباره اين خودكشي و حواشي پيرامون آن تحقيق شود. اين تحقيقات توسط لردهاتون در ماه اوت آغاز شد. در اين تحقيقات شواهد و دلايل مختلف در 25 روز گذشته بررسي شد و بيش از 30 نفر، از جمله نخست‌وزير، آلستر كمپبل، وزيردفاع، همسر دويد كلي، مدير و سردبير شبكه بي‌بي‌سي، خبرنگاران و برخي ديگر مورد بازپرسي قرار گرفتند. هرچند دوربين‌هاي تلويزيوني اجازه نداشتند در صحنه تحقيقات حضور يابند، دلايل، اسناد و نام‌ها به سرعت در پايگاه خبري دفتر تحقيق(www.the.hutton-inquiry.org.uk) قرار گرفت. در روزي كه آلستر كمپبل در محل تحقيق حضور يافت در حدود 300000 نفر به سايت خبري رجوع كردند. اين تحقيق پوشش رسانه‌اي وسيعي يافت كه جزئيات زيادي از دشمني دولت و بي‌بي‌سي بر سر گزارش گيليگان و تثبيت موضع دو طرف در آن نشان داده شد. در واقع دولت به دنبال عذرخواهي بي‌بي‌سي و اين شبكه نيز به دنبال عدم پذيرش فشار از جانب دولت بود. اين فرصت براي روزنامه‌هاي منتقد دولت فرصت گرانبهايي بود. ميرر، گاردين، اينديپندنت و ديلي ميل معتقد بودند نخست‌وزير در خودكشي دكتر كلي مقصر است، در حالي كه رسانه‌هاي متعلق به روپرت مرداك
 بي‌بي‌سي را مقصر مي‌دانستند. البته تنها قرباني درگيري ميان بي‌بي‌سي و نخست‌وزيري دكتر كلي بود و نتايج اين تحقيقات قبل از گزارش نهايي قابل حدس بود.
پيامدهاي تحقيق هاتون

آلستر كمپبل اولين قرباني اين تحقيق بود. وي قبل از اتمام كار تحقيق اعلام كرد كه استعفا داده است، هرچند مدعي بود از مدت‌ها قبل به دنبال اين كار بوده است. دومين قرباني، سيستم مديريت خبر بود كه وي آن را ايجاد كرده بود. اعلام استعفاي او در ماه اوت شكست نمادين روش او بود. در اين تحقيق معلوم شد ارتباطات مؤثر از ابزارهاي اصلي دولت در موفقيت انتخاباتي مي‌باشد كه البته اين تحقيق باعث تغيير و تحول گسترده‌اي در سيستم ارتباطاتي دولتي شد، به نحوي كه كنترل بيشتر دولت و توجه به موضوع اخبار را در دستور كار دولت قرار داد. افشاگري مداوم درباره تمايل دولت به كنترل اخبار توسط سانسورچيان كه در تحقيق هاتون معلوم شد، اين نوع عمليات خبري [كنترل اخبار م.] را با بدنامي مواجه ساخت.

يافته‌هاي اوليه كميته فيليس
 به بررسي دوباره نقش دولت در صحنه ارتباطات پس از كمپبل انجاميد. تغيير عمده آن بوده است كه يك كارمند غيرنظامي عالي رتبه (در سطح وزير) مسئول راهبرد و هماهنگي عمليات‌هاي رسانه‌اي دولت خواهد بود نه يك منصوب شده سياسي. مسئوليت‌هاي روزانه عمليات‌هاي رسانه‌اي و خبري ميان سردبير ارتباطات (يك منصوب يا مأمور سياسي) و يك كارمند غيرنظامي عالي‌رتبه تقسيم مي‌شود. مأمور سياسي، ديويد هيل
 رفيس سابق عمليات‌هاي رسانه‌هاي حزب كارگر، تنها مسئول امور حزبي سياسي مي‌باشد كه نقش او ارائه نقطه‌نظرات سياسي از طرف نخست‌وزير و كمك به وزراي كابينه در امور سياسي در موارد خبري مي‌باشد. كارمند عالي‌رتبه غيرنظامي در واقع سخنگوي رسمي نخست‌وزير و مسئول ارتباطات در امور غيرحزبي سياسي مي‌باشد. ديويد هيل از قدرتي كه كمپبل براي هدايت كارمندان استفاده كرده بود بهره‌مند نخواهد شد. اين موضوع را مي‌توان به عنوان پايان قدرت دستكاري مطالب در نظر گرفت، اما مي‌توان بازگشت به وضعيتي دانست كه رسانه‌ها قبل از انتخاب بلر به نخست‌وزيري در سال 1997 داشتند.

به نظر مي‌رسد قرباني سوم تحقيق لرد هاتون، گزارش‌هاي خبري بي‌بي‌سي باشد. يك سؤال چالش برانگيز توسط اسقف كليساي كانتربوري در برنامه "امروز" در ماه اكتبر درباره اخلاق در جنگ عراق مطرح شد كه به نوعي شكايت و گله او بود كه بلافاصله سردبير برنامه آن را قطع كرد. اين موضوع و نيز يك برنامه ديگر كه درباره حقوق پرداختي به همسر رهبر حزب محافظه‌كار مجلس كه اجازه پخش نيافت باعث شد خبرنگاران و گزارش‌گران بي‌بي‌سي به مديران شبكه اعتراض كنند كه بيش از حد محافظه‌كار شده‌اند. البته اين احتياط و محافظه‌كاري را مي‌شد به نوعي مديريت و كنترل گلايه‌ها و شكايت‌ها دانست كه منصب جديد شبكه، جانشين مدير شبكه، آن را نظارت مي‌كرد. همچنين مي‌شد آن را تلاشي براي جلوگيري از حرف و حديث‌هاي آينده شبيه آن چيزي كه مقاله گيليگان در روزنامه ميل به وجود آورده بود تلقي كرد. بي‌بي‌سي در ماه دسامبر محدوديت‌هايي براي مطالب نگاشته شده توسط خبرنگاران اين شبكه در روزنامه‌ها به وجود آورد. برخي معتقدند تمام اين تغييرات در بي‌بي‌سي باعث شد اين شبكه در پيگيري امور سياسي نه تنها محتاط، بلكه ترسو شود.

قرباني چهارم تحقيق لرد هاتون خود توني‌بلر بود. افرادي كه در تحقيق هاتون درگير بودند محبوبيت بلر را مخدوش كردند. محبوبيت او در دوره جنگ عراق خيلي كوتاه مدت بود. در آمارگيري‌هاي روزنامه "فايشنال تايمز" مشخص شد كه رأي‌دهندگان احساس مي‌كردند بلر آنها را در خصوص جنگ عراق فريب داده است. در يك آمارگيري ديگر در ماه ژوئن معلوم شد 46 درصد شركت‌كنندگان در رأي‌گيري معتقد بودند بلر در خصوص سلاح‌هاي كشتارجمعي صادق بوده و 43 درصد معتقد بوند وي از روي عمد اطلاعات غلط را در كنار هم قرار داده و مردم را گمراه كرده است(www.Youngov.co.uk) در ماه سپتامبر و پس از تحقيقات هاتون يك آمارگيري ديگر توسط روزنامه گاردين انجام گرفت كه مشخص شد 53 درصد شركت‌كنندگان در آمارگيري معتقد بودند جنگ عراق ناعادلانه بود كه اين ميزان 16 درصد نسبت به ماه آوريل افزايش نشان مي‌داد. نخست‌وزير نيز محبوبيت خود را از دست داده بود. رأي‌گيري‌هاي ديگر نيز نشان داد كه مردم به نخست‌وزير اعتماد ندارند. به عبارت ديگر محبوبيت او نسبت به قبل از تحقيق هاتون كاهش يافت.
نتيجه

وقايع سال 2003 بي‌اعتمادي مردم به اعمال نظر دولت در امور رسانه‌ها را هر چه بيشتر تقويت كرد. كميته‌هاي مجلس و تحقيق هاتون حدي را نشان دادند كه امور رسانه‌اي دولت دستكاري مي‌شد و زماني را مشخص كردند كه دولت قبل از جنگ عراق افكارعمومي را تغيير مي‌داد. پوشش خبري كميته‌هاي نظارتي مجلس و تحقيق هاتون مردم را نسبت به اين موضوع مطلع ساخت كه دولت چه مقدار در خصوص تهديد امنيتي عراق غلو كرده است. براي رسانه‌هايي كه از قبل مخالف جنگ بودند مشخص بود كه دولت در پرونده‌هاي مربوط به عراق دستكاري مي‌كند و اين روزنامه‌ها پس از مشخص شدن موضوع در كميته‌هاي مجلس و تحقيق هاتون بلافاصله اين مسئله را به ياد خوانندگان خود انداختند.

به همين دليل تعجب‌برانگيز نيست كه بدانيم پس از تحقيق هاتون، مردم نسبت به اعمال‌نظر دولت در مطبوعات و رسانه‌ها مشكوك و مردد هستند و نيز نمي‌توانند ميان آن چيزي كه واقعيت دارد و آن چيزي كه توسط دولت دستكاري شده تمايز قائل شوند. مردم به طور روزافزون ممكن است فكر كنند فعاليت‌هاي مطبوعاتي و رسانه‌اي دولت الزاماً با خدعه و فريب همراه است و سانسورچيان دوت افكارعمومي مردم را شكل مي‌دهند.

با وجود عدم اعتماد و بدگماني هميشگي نسبت به سياستمداران و سازمان‌هاي مرتبط با افكارعمومي مردم، بايد اذعان كرد كه فعاليت‌هاي منتقدانه نسبت به دستكاري رسانه‌ها و پوشش خبري انجام مي‌گيرد و ممكن است هر لحظه در اين باره افشاگري شود. چنانچه اين بدگماني‌ها با گزارش‌هاي رسانه‌اي بيشتر تقويت شود، ممكن است اين مقدار اعتماد ناچيز نسبت به دولت از بين برود. اين اعتماد در حال حاضر وضعيت بسيار شكننده‌اي دارد و بايد صبر كرد و ديد آيا كميته فيليس مي‌تواند اعتماد از دست رفته نسبت به اعمال دولت در نظر مردم و خبرنگاران را احيا كند يا خير.

پي‌نوشت‌ها

1. براي اطلاعات بيشتر به جي‌سانچو و جي‌گلاور، جنگ هميشگي: واكنش مخاطبان به رسانه‌ها در خصوص جنگ 2003 عراق، نوامبر 2003 رجوع شود.
2. رشد بي‌سابقه‌اي در تعداد گزارش‌گران جنگ اتفاق افتاد. در سال 1944 فقط 27 خبرنگاران اجازه داشتند و نورماندي پياده شوند، در حالي 1500 نفر گزارشگر و خبرنگار جنگ عراق را پوشش دادند به جي فيالكان، "جنگجويان در هتل"، مركز نشر وودرا ويلسون، 1991، ص 4 رجوع شود.
3. تخمين‌ها درباره تعداد خبرنگاران حاضر در جبهه‌ها از 700 نفر تا 900 نفر متفاوت است.
4. براي اطلاعات بيشتر درباره آمارگيري‌ها به آرمورتيمور، "بلر به محبوبيت جنگ عراق نمي‌تواند دلخوش باشد"، مي 2003 رجوع شود.
5. براي اطلاعات بيشتر درباره روابط رسانه‌هاي خبري و دولت به جي اشتاينر، "سياست و رسانه‌ها"، نشر مجلس، آوريل 200 رجوع شود.






� James Stanyer


� Hutton inquiry


� David Kelly


� ITN


� Rupert Murdoch – Conrad Black


� Sky News


� B Sky B


� Instapundit.com, blogsofwar, Iraqbody count.


� Stirling Unversity


� Robert Fiske


� ABC


� Al Lock Wood


� David Blunkett


� Jack Straw


� Geffery Hoon


� Mori


� ICM


� Andrew Gilligan


� John Reid


� Alastair Campbell


� John Snow


� David Kelly


� Rupert Murdoch


� Phillis Committee


� David Hill





� ITV





